دستگاه نوا

دستگاه نوا


گوشه نهفت در دستگاه نوا به دوره ساسانیان مربوط می‌شود که توسط ابن سینا ذکر شده است .

ادامه مطلب

دستگاه همایون

دستگاه همایون


دستگاه همایون فضایی شاهانه خلق می‌کند و بیان کننده شکوه و گریه عشقی است که در پشیمانی پایان یافته است و نیز بزرگی عشق در حد اعلای آن است .

ادامه مطلب

دستگاه ماهور

دستگاه ماهور


در دستگاه ماهور ، گام منطبق بر گام ماژور می‌باشد . در راک ماهور می‌توان گریزی به شوشتری زد .

ادامه مطلب

دستگاه راست ‌پنجگاه

دستگاه راست ‌پنجگاه


راست ‌پنجگاه شبیه ماهور به نظر می‌رسد ، مقامی است برای هدایت به تفکر ، تمرکز و روشنفکری که می‌تواند با دلایل منطقی مجالست کند.

ادامه مطلب

دستگاه چهارگاه

دستگاه چهارگاه


از چهارگاه برای خواندن قطعات حماسی و پهلوانی شاهنامه استفاده می‌شود . چهارگاه تمام شدن عشق و نیز خوشحالی عشق ، لاف وگزاف‌گویی در موفقیت عشق را بیان می کند.

ادامه مطلب

دستگاه سه گاه

دستگاه سه گاه


دستگاه سه‌گاه بیانگر گذشته و موفقیت‌های عشقی و ندامت‌های آن است که منجر به امید می‌شود .

ادامه مطلب

 دستگاه شور

دستگاه شور


شور بیان کننده محبت سوزان امواج عشق و هیجان در شادی‌ها و غم‌هاست . تفسیر موسیقیایی شور بازگوکننده تصویری از ناراحتی عاطفی بابت جدایی از معشوق است.

ادامه مطلب

درباره زهرا جزایری

1-5

آواز ایرانی

شعر و آواز در ایران صدها سال قبل از میلاد مسیح وجود داشته و آنچه امروز به نام موسیقی کلاسیک ایران نام برده می‌شود و همراهی کننده متن‌های آوازی است که با این موسیقی عجین شده است

آموزش آواز سنتی

به بیان احساسات از طریق کلام و شعر به شکل آهنگین که به صورت سینه به سینه منتقل می شود را تعلیم آواز سنتی گویند

گوشه‌های اصلی دستگاه شور

درآمد اول
گفتمش سیر ببینم مگر از دل برود
آنچنان جای گرفتست كه مشكل برود
-------

درآمد سوم
ای كه با سلسله زلف دراز آمده‌ای
فرصتت باد كه بیگانه نواز آمده‌ا‌ی
ساعتی ناز مفرما و بگردان عادت
چون به پرسیدن ارباب نیاز آمده‌ا‌ی
پیش بالای تو میرم چه به صلح و چه به جنگ
چون به هر حال برازنده‌ی ناز آمده‌ای
آفرین بر دل نرم تو كه از بهر ثواب
كشته غمزه خود را به نماز آمده‌ای
-------

درآمد خارا
چو بشنوی سخن اهل دل مگو كه خطاست
سخن شناس نه‌ا‌یی دلبرا خطا اینجاست
سرم به دینی و عقبی فرو نمی‌آید
نعوز له از این فتنه‌ها كه در سر ماست
-------

درآمد مجلسی ( چهارم )
دل از ما برد و روی از ما نهان كرد
خدا را  با  این بازی توان كرد
چرا چون لاله خونین دل نباشم
كه با من نرگس او سرگران كرد
-------

اوج
موجم این بار چنان كشتی طاقت بشكست
كه عجب باشد اگر تخته به ساحل برود
-------

شهناز
ره ندیدم چه برفت از نظرم صورت دوست
همچو چشمی كه چراغش ز مقابل برود
-------

قره‌چه
روی بنمای كه صبر از دل صوفی ببری
پرده بردار كه هوش از سر عاقل برود
-------

رضوی و فرود
قیمت وصل ندارد مگر آزرده هجر
مانده آسوده بخسبد چو به منزل برود
-------

رضوی با تحریر نغمه
كس ندانم كه در این شكر گرفتار تو نیست
مگر آن كس كه به شهر آید و غافل برود
-------

رضوی با تحریر جوادخانی
گر همه عمر نداد مست كسی دل به خیال
چون بیاید به سر رای تو بی دل برود
-------

رضوی با تحریر قجر
همه عالم سخنم رفت و به گوشت نرسید
آری آنجا كه تو باشی سخن ما نرود
-------

فرود
سعدی ار عشق نبازد چه كند ملك وجود
حیف باشد كه همه عمر به باطل برود
-------

حسینی
زاهد پشیمان را ذوق باده در جاده است
عاقلا مكن كاری كه آورد پشیمانی
-------

زیركش سلمك
ترسم كه اشك در غم ما پرده در شود
وین راز تو به مهر به عالم ثمر شود
-------

حزین
گویند سنگ لعل شود در مقام صبر
آری شود و لیك به خون جگر شود
-------

سملی
خواهم شدن به میكده گریان و دادخواه
كز دست غم خلاص من آن جا مگر شود
از کلیه اساتید، موزیسین‌ها، خوانندگان و دوستان که ما مفتخر به وجود نام عزیزشان در این سایت هستیم خواهشمند است اگر کمی و یا کاستی در مورد اطلاعاتشان درج شده است از طریق ایمیل این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید ما را در جریان قرار دهند ، پیشاپیش از همکاری صمیمانه شما سپاسگزاریم.

ورود به سایت



افراد آنلاین

ما 6 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

آواز سنتی

Site Login