دستگاه نوا

دستگاه نوا


گوشه نهفت در دستگاه نوا به دوره ساسانیان مربوط می‌شود که توسط ابن سینا ذکر شده است .

ادامه مطلب

دستگاه همایون

دستگاه همایون


دستگاه همایون فضایی شاهانه خلق می‌کند و بیان کننده شکوه و گریه عشقی است که در پشیمانی پایان یافته است و نیز بزرگی عشق در حد اعلای آن است .

ادامه مطلب

دستگاه ماهور

دستگاه ماهور


در دستگاه ماهور ، گام منطبق بر گام ماژور می‌باشد . در راک ماهور می‌توان گریزی به شوشتری زد .

ادامه مطلب

دستگاه راست ‌پنجگاه

دستگاه راست ‌پنجگاه


راست ‌پنجگاه شبیه ماهور به نظر می‌رسد ، مقامی است برای هدایت به تفکر ، تمرکز و روشنفکری که می‌تواند با دلایل منطقی مجالست کند.

ادامه مطلب

دستگاه چهارگاه

دستگاه چهارگاه


از چهارگاه برای خواندن قطعات حماسی و پهلوانی شاهنامه استفاده می‌شود . چهارگاه تمام شدن عشق و نیز خوشحالی عشق ، لاف وگزاف‌گویی در موفقیت عشق را بیان می کند.

ادامه مطلب

دستگاه سه گاه

دستگاه سه گاه


دستگاه سه‌گاه بیانگر گذشته و موفقیت‌های عشقی و ندامت‌های آن است که منجر به امید می‌شود .

ادامه مطلب

 دستگاه شور

دستگاه شور


شور بیان کننده محبت سوزان امواج عشق و هیجان در شادی‌ها و غم‌هاست . تفسیر موسیقیایی شور بازگوکننده تصویری از ناراحتی عاطفی بابت جدایی از معشوق است.

ادامه مطلب

درباره زهرا جزایری

1-5

آواز ایرانی

شعر و آواز در ایران صدها سال قبل از میلاد مسیح وجود داشته و آنچه امروز به نام موسیقی کلاسیک ایران نام برده می‌شود و همراهی کننده متن‌های آوازی است که با این موسیقی عجین شده است

آموزش آواز سنتی

به بیان احساسات از طریق کلام و شعر به شکل آهنگین که به صورت سینه به سینه منتقل می شود را تعلیم آواز سنتی گویند

ایمان وزیری

ايمان وزيرى (متولد ۱۳۴۹) براى آنانى كه مسير نشر و انتشار تازه هاى موسيقى را دنبال مى كنند پيشتر به عنوان آهنگساز نوجو و از شاگردان عليرضا مشايخى در موسيقى معاصر (Contemporary music) شناخته شده بود. چه، آثار انتشار يافته از او (دو CD با نام هاى «پيانو كوارتت» و «موسيقى مجلسى») تجربياتى در حوزه موسيقى نو بود و عموم كنسرت هايى كه در ايران به روى صحنه برده بود نيز به موسيقى معاصر اختصاص داشت.


اما اكنون با انتشار «تكنوازى تار» توسط انتشارات ماهور دريچه ديگرى براى شناخت وزيرى فراهم شده است؛ دريچه رو به منظر آگاهى او از موسيقى دستگاهى ايران... تكنوازى تار همان طور كه از نامش پيدا است شامل اجراى قطعاتى از رپرتوار موسيقى دستگاهى ايران در دستگاه شور، آواز دشتى، دستگاه همايون، سه گاه، چهارگاه و ماهور است.سابقه آشنايى وزيرى با موسيقى دستگاهى به قبل از آموزش هاى آهنگسازى و تجربه هاى موسيقى مدرن او بازمى گردد. وزيرى تار را ابتدا نزد فريدون حافظى آموخته و سپس به كلاس درس اسدالله حجازى از شاگردان على اكبر خان شهنازى رفته و نزد او رديف هاى دوره عالى و نيز كليات رديف هاى متداول ديگر را آموخته است.

اولين اجراى رسمى تار ايمان وزيرى نيز در كنار شاگردان ديگر حجازى سال ها پيش منتشر شد و دربرگيرنده ساخته هاى حجازى براى تار بود. ساخته هاى - به قول حجازى- هارمونيزه شده اى كه شايد انگيزه هاى در پى آهنگسازى رفتن را نيز براى وزيرى فراهم كرده باشد. وزيرى فارغ التحصيل رشته موسيقى از دانشكده هنرهاى زيبا نيز هست و در آن دانشكده از آموزش هاى استادان گروه موسيقى دانشگاه تهران هم برخوردار شده است.

اكنون نيز در مقطع دكتراى موزيكولوژى در آلمان تحصيل موسيقى مى كند اما او همچنان كه مسير آموزش هاى موسيقى غربى را دنبال كرده از پيگيرى حرفه اى در موسيقى دستگاهى نيز دور نشده و هرچند «تكنوازى تار» نخستين اثر مستقل اين نوع موسيقى در كارنامه ايمان وزيرى محسوب مى شود. اما قبل ترها كنسرت هاى پراكنده و بسيارى از خارج از ايران و گويا يك كنسرت موسيقى دستگاهى در ايران داشته است. (وزيرى آبان ماه ۷۸ با همراهى رامبد صديف خواننده نام آشنا و چند نوازنده ديگر، اجرايى را در دستگاه سه گاه به روى صحنه تالار وحدت مى برد اما به علت ويژگى هاى خواننده، كنسرت موفقى نمى شود و...) ايمان وزيرى بعد از اين اجرا در ايران تنها كنسرت هاى موسيقى معاصر برپا كرده و تجربيات موسيقى مدرن داشته و بالعكس در بيرون مرزها، صرفاً كنسرت ايرانى داده است.
از کلیه اساتید، موزیسین‌ها، خوانندگان و دوستان که ما مفتخر به وجود نام عزیزشان در این سایت هستیم خواهشمند است اگر کمی و یا کاستی در مورد اطلاعاتشان درج شده است از طریق ایمیل این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید ما را در جریان قرار دهند ، پیشاپیش از همکاری صمیمانه شما سپاسگزاریم.

ورود به سایت



افراد آنلاین

ما 7 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

آواز سنتی

Site Login